Ako odhaliť pretočený tachometer?

Kúpa ojazdeného vozidla v sebe nesie určité riziká. Tak ako je cieľom kupujúceho odísť s kvalitným vozidlom za nízku cenu, tak naopak, cieľom bazáru je čo najvyšší zisk. Nie je výnimkou, že zamestnanci autobazáru upravia tachometer takým spôsobom, aby bolo vozidlo predateľné za vyššiu cenu ako je v skutočnosti jeho hodnota.

Predísť tomu môžeme tým, že si budeme pozorne všímať iné ukazovatele na vozidle, podľa ktorých môžeme odhadnúť počet najazdených kilometrov a tým teda aj to, či požadovaná suma za auto je pre nás skutočne v poriadku a zodpovedá kvalite a technickému stavu vozidla, o ktoré máme záujem.
Relatívne nové auto sa dá poznať veľmi ľahko podľa toho, že plasty ešte stále voňajú, rovnako je cítiť novotou aj poťah auta a v priestore, kde je uložená rezerva cítiť gumu, takže v tomto prípade by Vás nemal sklamať vlastný nos.

Ak pohľadom na volant zbadáte, že je príliš ochytaný, prípadne má obrúsený veniec a pohľad na pedále tiež nie je nijako vábivý, pretože zbadáte zodratú gumu, môžete si byť istý, že automobil ma najazdených minimálne 150 000 kilometrov. Zotreté čísla na riadiacej páke signalizujú najazdených okolo 200 000 kilometrov. Ak sa na madlách začína odlepovať lak, buďte si istý, že auto má za sebou minimálne 130 00 kilometrov. Pozorne si pozrite aj sedadlo. Pokiaľ si všimnete, že je ošúchané v mieste, kde sú bezpečnostné pásy, neverte, že má auto najazdené menej ako 300 000 kilometrov.
Nie každý je technicky zdatný. Nie je žiadnou hanbou prizvať si ku kúpe vozidla automechanika. S jeho pomocou zasa odhalíte zásahy a chyby v motorovej časti vozidla. Neobávajte sa vyžiadať si testovaciu jazdu. Pri nej ľahko odhalíte napríklad opotrebované ložiská. Zadné sa začínajú ozývať pri 100 000 kilometroch, predné majú trochu vyššiu výdrž. Pozornosť by ste mali venovať tiež poloosiam. Ich životnosť je spravidla okolo 200 000 kilometrov, takže ak budú pri jazde cvakať, určite neverte tomu, že vozidlo má najazdených 80 000 kilometrov.
Ak má vozidlo na tachometri nízky počet kilometrov, neváhajte skontrolovať aj brzdové kotúče. Na nich tiež poznáte, či vozidlo má už niečo za sebou.

Pozor by ste si mali dať aj v prípade, že ojazdené auto, ktoré chcete kúpiť má mimoriadne pekný lak. Nezriedka sa stáva, že auto bolo používané ako vozidlo taxislužby, bolo chránené fóliami. Práve tieto automobily sú extrémne zaťažované a prejdú omnoho viac kilometrov ako vozidlá, ktoré boli používané iba v rodine. Samozrejme, že najviac poškodené diely v bývalých taxíkoch sú vymenené za lepšie tak, aby sa predaj bazáru stále vyplatil, to sa však nedá povedať o kúpe, keďže auto taxislužby býva nadmerne zaťažené a rýchlo opotrebované. Tieto vozidlá môžete spoznať podľa toho, že síce majú krásny lak, ale interiér je v horšom stave, ako by ste očakávali vzhľadom na stav karosérie. V interiéri môžete nájsť stopy po uchytení taxametra, vysielačky.
Toto všetko sú síce drobné detaily, ale pri pozornom skúmaní vám pri kúpe často odhalia stav vozidla reálnejšie, ako udávaný počet najazdených kilometrov, ktorý sa pri snahe zarobiť predajom čo najviac, často krát výrazne odlišuje od reality.