Šetrnou jazdou ušetríte ročne stovky eur

Ak si osvojíte týchto niekoľko návykov, ušetríte ročne stovky eur bez akýchkoľvek investícií.

Každé brzdenie a následné rozbiehanie spotrebuje oproti plynulej jazde množtvo paliva navyše. Aj keď sa týmto úkonom nevyhnete, rozhodne sa oplatí jazdiť čo najplynulejšie. Príjemným bonusom je fakt, že takáto jazda je výrazne bezpečnejšia, dokážete lepšie predvídať nebezpečné situácie.

Keď sa blížite ku križovatke a na semafore svieti červená, skúste sa približovať pomalšie ale samozrejme tak, aby ste neobmedzovali ostatných účastníkov cestnej premávky. Cieľom je, aby ste sa nemuseli rozbiehať z úplneho zastavenia keď padne zelená. Podobné plynulé spomalenie a zrýchlenie môžete použiť aj keď sa blížite ku križovatke bez svetelnej signalizácie.

Ak jazíte v meste často po rovnakej trase, isto dokážete predvídať koľko približne musíte stáž na križovatke či pri železničných závorách. Ak očakávate státie dlhšie ako jednu minútu oplatí sa vypnúť motor.

planula_jazda_1Pri jazde do kopca využívajte zotrvačnú silu – oplatí sa teda trocha sa rozbehnúť a hlavne pri stúpaní už nepreraďovať rýchlosti. Každé stlačenie spojky spôsobí spomalenie a stratu energie. Rovnako pri jazde z kopca brzdite motorom, so zaradeným rýchlostným stupňom. Ak máte vyradenú rýchlosť, motor spotrebováva časť paliva na vlastný chod, brzdením sa opotrebovávajú brzdné platničky a kotúče a v neposlednom rade jazda na neutrál je nebezpečná.

Pri rozbiehaní sa snažte dostať čo najrýchlejšie na prevádzkovú rýchlosť, stlačne plynový pedál do polovice a rýchlo preraďujte. Prvý prevodový stupeň má síce veľkú silu ale aj spotrebu a mal by slúžiť naozaj len na pohnutie auta z miesta.

Rýchlosti raďte skoro a nevytáčajte motor do vysokých otáčok. Zistite si pri akých otáčkach má vaše auto najvyšší krútiaci moment a vtedy preraďte, pri naftových motoroch je to niekde okolo 2000 a pri benzínových 2500 otáčok za minútu.

V zime dôkladne odstráňte sneh a námrazu, váha automobilu aj odpor vzduchu bude menší a rovnako rozmrazovanie okien použijete na kratší čas. To všetko má vplyv na spotrebu paliva.

planula_jazda_2Vhrievané sedačky a klimatizácia sú v aute najväčšími elektronikcými žrútmi paliva. V meste dokáže klimatizácia na spotrebe pridať aj 25%. Jazda s klímou je však bezpečnejšia a pohodlnejšia, preto je nevypínajte ale používajte správne. Po vychladení vzduchu vo vozidle prepnite vetranie na vnútorný okruh. Pripomíname, že rozdiel teploty vo vozidle a vonku by mal byť maximálne 5 stupňov.

Pri jazde po dialnici sa nesnažte uržať najvyššiu rýchlosť, rozdiel v spotrebe medzi 110km/h a 140km/h je značný. Pri nižšej rýchlosti máte čas predvídať situácie a držať si odstup od vozidla pred vami, máte tak čas na plynulé reakcie.

Ak máte v aute tempomat používajte ho, pri jazde do kopca mu môžete pomôcť jemným stlačením plynového pedálu.

Ak je to možné, trasu si vopred naplánujte. Jazdou v meste môžete ušetriť pomocou modernej navigácie, ktorá sleduje premávku a v prípade zápchy vás nasmeruje na rýchlejšiu a ekonomickejšiu trasu. Pre navigovanie pomocou smartfónu môžete použiť aplikáciu Waze, ktorá túto funkciu obsahuje a navyše je zadarmo.

V zime efektívnejšie zahrejete motor počas jazdy a nie keď stojíte na mieste. Studený motor však nevytáčajte do vysokých otáčok, okrem vyššej spotreby dochádza aj k nadmernému opotrebeniu mechanických častí.

ZDIEĽAŤ